معدل دیپلم چیست و کجا مهم خواهد بود ؟
نوشته شده توسط : کنکور نویس

ترمیم معدل را می‌توان راه نجاتی برای افرادی که به هر دلیلی معدل دیپلم پایینی دارند تلقی کرد. در واقع فرصتی دوباره برای فارغ‌التحصیلانی که می‌خواهند در کنکور ثبت نام کنند می‌توانند با افزایش معدل دیپلم از تاثیرات مثبت آن در کنکور برخوردارد شوند.

در کنکور سال های اخیر با توجه به اینکه رشته‌های بدون کنکور رو به افزایش است و  و باتوجه به سوابق تحصیلی، دانشجویان را انتخاب می کنند پس ترمیم معدل برای رشته های بدون کنکور هم به شدت اهمیت دارد.

در شرح ترمیم معدل دیپلم نظام جدید و سوابق تحصیلی هر فردی بخواهد درس یا دروسی را دوباره امتحان دهد و نمره خود رابالا ببرد می تواند درخواست خود را مبنی بر شرکت مجدد در آزمون‌های نهایی مطرح نماید.
نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که ترمیم معدل در کارنامه کتبی لحاظ نمی‌شود و از طریق آموزش و پرورش به‌صورت سیستماتیک برای سازمان سنجش جهت تاثیر در کنکور ارسال خواهد شد.

نکته دیگری هم که باید به آن توجه شود، این است که درصورتی‌که شما در آزمون طرح ترمیم معدل کتبی دیپلم ثبت نام کنید و نمره کم‌تری نسبت به نمره اولیه خود کسب کنید، برای شما نمره قبلی یعنی نمره بهتر لحاظ می‌شود.

اما یکی از سوالات رایج درباره محدودیت ترمیم معدل است؛ افرادی که قصد شرکت در ترمیم معدل برای نظام قدیم را دارند در صورتی‌که دیپلم خود را بعد سال 84 و مدرک پیش‌دانشگاهی خود را بعد از سال 91 دریافت کرده‌اند مجاز به شرکت در طرح ترمیم معدل هستند.

ترمیم معدل برای کنکور ۱۴۰۱

همان گونه که اشاره کردیم، افرادی که مشمول سوابق تحصیلی شده و قصد شرکت در کنکور 1401 را هم دارند، می توانند نسبت به افزایش معدل موثر خود با شرکت مجدد در امتحانات نهایی اقدام کنند. البته علاوه بر کنکور سراسری، گاهی اوقات ممکن است داوطلب تمایل به ترمیم معدل برای مهاجرت داشته باشد. زیرا در بسیاری از موارد برای دریافت بورسیه و حتی پذیرش در برخی دانشگاه های خاص نیاز به معدل بالا وجود دارد. به هر حال، افرادی که تصمیم دارند به صورت مجدد در این امتحانات شرکت نمایند، دنبال سایت ترمیم معدل ۱۴۰۱ و یا راه های دیگر ثبت نام برای آن می باشند. نکته مهمی که در بخش های قبل هم به ان اشاره کردیم این است که شرایط شرکت در این آزمون ها برای داوطلبان نظام قدیم و جدید آموزش متفاوتی است. در این بخش روش انجام این کار برای متقاضیان افزایش معدل نظام جدید و ترمیم معدل نظام قدیم برای کنکور ۱۴۰۱ را توضیح می دهیم.

 

ترمیم معدل ۱۴۰۱ برای نظام جدید

دانش آموزانی که سال های اخیر مدرک دیپلم خود را دریافت کرده و فارغ التحصیل شده اند، عموما مشمول نظام آموزشی جدید یا همان نظام 6–3–3 می شوند. امتحانات پایه دوازدهم یا سوم متوسطه این افراد به صورت نهایی برگزار شده است. بنابراین معدل امتحانات این دوره آن ها بر روی نتایج نهایی آزمون کنکورشان تاثیر دارد. وزارت آموزش و پروش امکان ترمیم معدل دیپلم در کنکور را برای این دسته از داطلبان هم فراهم نموده است. در نتیجه، داوطلبانی که از معدل کنکور خود راضی نبوده و قصد افزایش آن را دارند، با شرکت مجدد در امتحانات پایه دوازدهم می توانند این کار را انجام داده و نسبت به ترمیم معدل موثر خود در آزمون کنکور اقدام نمایند. پس اگر شما هم در دسته داوطلبان کنکور امسال قرار می گیرید که فارغ التحصیل نظام آموزشی جدید هستید، در صورت دارا بودن نمرات ضعیف می توانید از فرصت در نظر گرفته شده برای ترمیم معدل در کنکور ۱۴۰۱ استفاده کنید.

ترمیم نمره مهم است

سوابق تحصیلی دانش‌آموزان از زمانی مهم شد که مجلس سال 1386 قانون حذف کنکور را تصویب کرد. طبق این قانون باید تا سال 1390 کنکور به طور کامل حذف می‌شد که البته این اتفاق هرگز رخ نداد تا آنجا که عده‌ای برگزاری کنکور سراسری در سال‌های 91 و 92 را غیرقانونی دانستند.

قانون حذف کنکور اجرا نشد چون از نگاه کارشناسان دو ایراد اساسی داشت؛ اول این‌که به حذف کنکور برای کارشناسی ارشد و دکتری نیز تاکید داشت و دوم این‌که مبنای قبولی در دانشگاه را فقط امتحانات استاندارد دوره دبیرستان قرار داده بود.

بنابراین قانون سال 86 بر زمین ماند و انگیزه‌ای شد برای نمایندگان مجلس در سال 92 که قانون حذف کنکور را بازنگری و اصلاحیه‌ای بر آن تصویب کنند. طبق قانون جدید، حذف کنکور فقط دوره کارشناسی را شامل شد و سوابق تحصیلی به‌طور پررنگی در قبولی کنکور سهم گرفت، اما جایگزین صددرصدی کنکور نشد.

به عبارت دیگر قانون سال 92، خواستار حذف کنکور در برخی رشته‌ها و باقی‌ماندن کنکور در رشته‌های پرمتقاضی بود با تاکید بر این‌که سوابق تحصیلی به‌تدریج و در عرض پنج سال تا 85 درصد در قبولی داوطلبان نقش داشته باشد.

طبق این قانون تا سال 97 باید سهم سوابق تحصیلی در قبولی داوطلبان حضور در دانشگاه از 25 درصد فعلی به 85 درصد برسد که بدیهی است تا سال 97 سهم سوابق تحصیلی بتدریج رشد می‌کند و نمره دانش‌آموزان و در نتیجه معدل امتحانات نهایی سال سوم دبیرستان آنها بسیار مهم است. بنابراین تصمیم تازه شورای عالی آموزش و پرورش را باید به فال نیک گرفت و مصداق امتیازی ویژه برای همه دانش‌آموزانی دانست که به هر دلیل نتوانسته‌اند در امتحانات نهایی نمره خوب بگیرند.





:: برچسب‌ها: معدل دیپلم ,
:: بازدید از این مطلب : 489
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: